Om författaren »
Analyserade filmer »
Manuslänkar »
Andra manusböcker »
© adastra media
• ANDRA SKOLOR 5 • OM FILMERNA . 6 • FILMTIPS . 7
• Inlevelse och dramaturgi 10 • Författaren som marionetmästare 12 • NYCKELSCENER 12 Hur det kan se ut .13 Den väl förberedda överraskningen 17
• VAD HANDLAR FILMEN OM? . 22 • BERÄTTELSEN SOM VÄV 22 Hur det kan se ut 24 Aktiv huvudperson 24 • EN HISTORIA . 25 Enradingen . 26 Den dramatiska frågan 29 • DEUS EX MACH INA 30 • ETT GRUNDRECEPT . 31
• AKT 1 . 34 Anslag . 34 Exposition 37 Katalysator . 40 • VÄNDPUNKT 1 40 • AKT 2 . 42 Spänning, dramatik och överraskningar 44 Öka trycket 46 Sidohistorier . 47 Fler vändningar 51 • VÄNDPUNKT 2 . 52 • AKT 3 . 53 Klimax . 54 Avtoning 55 • OM UNDANTAG OCH FRIHET 56 • ALTERNATIVA STRUKTURER . 58 • MULTIPLOT OCH FLERA TIDSPLAN . 61
• KONSTENS INNERSTA HEMLIGH ET . 65 Katharsis och vardagsmoral . 66 • BUDSKAP ELLER UNDERHÅLLNING? 68 • ANALYS AV PREMISSER . 69 • SKILLNADEN MELLAN PREMISS OCH TEMA. 75 • PRAKTISK ANVÄNDNING . 75 Flera premisser? 77 • BEHOVET AV PREMISS 78 • SEVEN: PREMISS OCH TEMA 79
• KARAKTÄRSEGENSKAPER . 84 Tanke, känsla och vilja 85 • BACKSTORY 85 Smärtpunkter 88 Hur mycket man visar 90 Döpa med omsorg 92 • identifikation 92 • DE ANDRAS LIV: PERSONLIG MORAL OCH PUBLIKSYMpATIER 96 • KOMPLEXA KARAKTÄRER 99 • TROVÄRDIGH ET OCH DRIVKRAFTER 102 Tekniska planteringar 103 Transition . 105 • HUVUDPERSONENS UTVECKLING 107 • ORKESTRERING . 110 Karaktärsfunktioner . 111 • EN ENKEL PLAN: FÖRHISTORIENS ROLL 114
• DET TEKNISKA 124 Utskriften . 125 • FUNKTIONER 128 Att föra berättelsen framåt . 128 Att informera 129 Att visa rollfigurernas personlighet . 131 Att förebåda, förbereda och skapa nyfikenhet 134 Att bygga upp spänning 140 Att behandla premiss och tema 145 Att ge luft . 145 Att underhålla 146 Övergångar . 146 • HANTERA FUNKTIONER I PRAKTIKEN . 146 • MONTAGE 148 • FLASHBACK . 149 Flash-forward . 151 • ATT ÅTERANVÄNDA . 152 • HUR MAN SKA SKRIVA . 153 Levande bilder 155 Beskrivning av detaljer 157 Berätta med bild . 158 Användning av symboler . 160 Övertydlighet . 161 Musik . 163 • VERKTYG FÖR ANALYS . 163 • CRASH: AVANCERADE PLANTERINGAR . 165
• KARAKTÄRISERANDE REPLIKER 176 • UNDERTEXT. 182 Det man inte säger. 186 Dolda avsikter. 186 Raka puckar 188 • MÅNGA KANALER 189 • PINGPONG 192 • DYNAMIK 199 • ATT INFORMERA. 201 • FALLING IN LOVE: LÖG N SOM SÄG ER SANNINGEN 202 • DIALOG I FILM OCH TV . 207 • BROARNA I MADISON COUNTY: KÄNSLORNA KOMMER til utry ck 208 • DIALOGFÄLLOR. 213 Det vi redan vet 213 Monologer. 214 Predikningar. 215 Djupsinnigheter. 216 Pulpfiction-dialog 216 • SKRIVA DIALOG I PRAKTIKEN 217 • SEVEN: FRAMÅTRÖRELSE SÅ DET KNAKAR 218
• TREATMENT 232 I praktiken. 234 • STEP-OUTLINE 235 Synopsis 237 • PROGRAM FÖR UTVECKLING. 237
• DEN MAGISKA ASKEN 242 • KNEP OCH TIPS 243 Research. 244 Besök i lekstugan. 244 Papper och penna 245 Dagbok. 245 Några personliga 246 • BARNET OCH BÖDELN. 249 • TA HJÄLP. 250
• VART MAN VÄNDER SIG 254 • DET FÖRSTA STEGET 255 • TRE SÄTT ATT PRESENTERA. 256 Synopsis 257 Treatment igen. 258 Att pitcha 258 • DET FINSTILTA 260 • OM FEELGOOD OCH OLYCKLIGA SLUT 261 • KONSTNÄRLIG INTEGRITET 263 • SLUMP, PENGAR OCH PREFERENSER 264 • NÅGRA AVSLUTANDE HOPPETS ORD. 265 FILMER 269 REGISTER 271 LITTERATUR 276
Manusdoktor »
Facebook »
Bloggen »